به نام دوست
سلام به دوستان خوب و عزیز
در این یک سال، لحظههای خوب زیادی را در کنار شما تجربه کردیم. دوست داشتیم امتحان و آزمون را هم بهانهای بدانیم که باز هم در کنار هم، لحظات خاطره انگیز، دوست داشتنی، و پر از نشاط یاد گرفتن را تجربه کنیم. به تمام چیزهایی که در فیزیک و آموزش آن مهم بود فکر کردیم؛ به آموزشهایی که در کلاس دادیم، به روند رشد شماها ... در نهایت تصمیم گرفتیم مانند ترم گذشته، امتحان این ترم را نیز در دو بخش تئوری و عملی برگزار کنیم.
۱. در بخش تئوری، با یک آزمون معمولی و عادی روبه رو خواهید شد. این آزمون ساده، بیشتر بر یادگیریهای شما در طول سال (و نه محفوظات شما) تکیه دارد. زمان این آزمون، یک ساعت خواهد بود. ( به هیچ وجه نگران نمره نباشید! سابقه نشان دادهاست که میانگین بچهها در این آزمونها بالاست J)
این آزمون از مباحث ترم دوم برگزار خواهد شد. مهمترین منابع برای این آزمون، کتاب درسی آموزش و پرورش، جزوات داده شده در کلاس و یادآوری گفتگوهای انجام شده در کلاس است. اگر سر کلاس با تمرکز حضور داشتید، مرور و بررسی کلی مفاهیم موجود در جزوات کفایت میکند و نیاز به بررسی جزئی و زمانگذاشتن زیاد نیست.
در این آزمون سؤالات مسئلهای (محاسبهای) به صورت ساده و ابتدایی و فقط از بخشهای: همدمایی – تغییرات دما در اثر گرما خواهد بود.
۲. در بخش دیگر، آزمون به صورت گروهی و عملکردی برگزار میشود. تا صبح روز آزمون ساعت ۷:۴۰ زمان دارید که به گروههای سه نفرهی دلخواه تقسیم شوید و نام گروههای خود را در یک کاغذ کوچک منظم نوشته و به آقای یوسفی تحویل دهید. طبیعتاً اگر افرادی باشند که تا زمان مقرر گروه خود را ارائه نکرده باشند، به صورت تصادفی در گروه قرار خواهند گرفت. در روز آزمون به هر گروه برگهای داده میشود و از آنها خواسته میشود که روندی را که در آن برگه توضیح داده شدهاست، دنبال کنند. شما باید خوب فکر کنید، به خوبی از دانش همدیگر استفاده کنید، آزمایش طراحی کنید و در نهایت وسیله مطلوب را بسازید و ساخته خود را آزمایش کنید و نتیجه را تحلیل کنید.
راستی! برای روز آزمون، لطفاً وسایل زیر را از خانه همراه خود بیاورید: قیچی – کاتر – چسب نواری
در ادامه توضیحاتی در مورد چرایی و نگاه ما به آزمون عملکردی آمده است که خواندن آن دور از لطف نخواهد بود.
آزمون:
شک نداریم که راجع به آزمون زیاد شنیدهاید و تجربههای تلخ و شیرین زیادی در مورد آن داشتهاید. از آنجایی که قرار است آزمون فیزیک امسال آزمون شیرینی برای شما باشد، شاید این توضیحها به کارتان بیاید.
شاید بتوان آزمون را هم به دو مدل تقسیم کرد. در مدل اول تواناییهای گذشتهی آدم سنجیده میشود و معلوم میشود هر کس چه چیزهایی را بلد هست یا نیست. در بیشتر این آزمونها سؤالاتی مطرح میشود که در موضوعات کاملاً خاص، دانش افراد را اندازه میگیرند. بیشتر این آزمونها بر حافظهی افراد تأکید دارند. یک متنی را باید حفظ کنی و در آزمون به سؤالات پاسخ بدهی. در برابر این آزمونها، همهی افراد (حتی با ویژگیهای متفاوت) یکسان هستند.
اما در مدل دیگر، نگاه آزمون رو به آینده است. توانایی یادگرفتن افراد سنجیده میشود. این آزمونها بر رفتار افراد در موقعیتهای جدید و نه تکراری تأکید دارند. این آزمونها بیشتر از آنکه به پاسخها بیندیشند، به نحوهی رسیدن به پاسخ مینگرند. شاید یک پاسخ نادرست که از یک راه حل خلاقانه به دست آمده باشد ارزش بیشتری داشته باشد.
مشارکت، کار گروهی، تلاش خستگی ناپذیر، نشاطِ حل مسأله و ... موضوعاتی هستند که به اندازهی دانش مورد آزمون اهمیت پیدا میکنند. در بیشتر این آزمونها، موقعیتهای چالش انگیزی خلق میشوند و ممکن است عملکرد آدمها در این آزمونها با هم متفاوت باشد.
یکی دیگر از فرقهای این دو نوع آزمون این است که در اولی، آدمهایی از بیرون سواد آدم را ارزیابی میکنند و همانطور که گفتیم هر چه هست مربوط به گذشتهی شماست؛ حال آنکه در مدل دوم، قضاوتهای درونی خود فرد و گروه اهمیت بیشتری پیدا میکند و این حسهای درونی، راهی است به سوی آینده.
آزمون شما هم همین جوری است. در کنار سواد فیزیکی شما، رفتار و مهارتهای شما در موقعیتی جدید اهمیت پیدا میکند.
فکر میکنیم این آزمون تجربهی جالبی برای شما خواهد بود. اگر شما فقط به حافظهی خودتان تکیه نکنید و بتوانید آدم خوش فکر و خوش اخلاقی باشید، روز آزمون به شما خیلی خوش خواهد گذشت. J
سلام رفقای عزیز
امیدوارم حالتون خوب باشه
برم سر اصل مطلب، امتحانتون نه آسونه و نه سخت، حتی نه متوسط!!
ولی میتونم بگم اگر کسی رو مباحث مطرح شده، مثال ها و تمارین تسلط نسبتا خوبی داشته باشه میتونه نمره عالی بگیره!
این مطالب رو که نام میبرم نیازه کامل بلد باشید و بنظرم اگر کسی احساس میکنه روی هر کدوم از اونها اشکالی داره سریعتر اشکالش رو بر طرف کنه و بدون اشکال بیاد سر جلسه امتحان
• کلیت مفهوم عملگر
• اثبات تشابه دو مثلث (مراحل اثبات باید کامل نوشته شود)
• ساده کردن عبارت جبری و حل معادله
• تجزیه و اده کردن اعداد تواندار
• کار با توان، قوانین ضرب و تقسیم
• کار با رادیکال (جمع، ضرب، بیرون اوردن عدد از رادیکال)
• ب م م و ک م م
• مختصات(پیدا کردن مختصات یک نقطه، مفهوم بردار، پیدا کردن مختصات یک بردار، انتقال نقطه با بردار، قرینه نقطه نسبت به مبدا و نیمسازها)
• مفهوم وجه و یال
• آشنا بودن با شکل مکعب، مخروط، چهار وجهی منتظم، منشور، هرم، استوانه
• پیدا کردن حجم مخروط، مکعب مستطیل، منشور، استوانه، هرم
• دوران حول محور و پیدا کردن حجم ساخته شده
• آشنایی با نمودارها، توانایی کشیدن نمودارها، بدست آوردن زاویه در نمودار دایره ای
• حل مساله احتمال در حد مثال ها و تمرین ها
• سوال تحلیلی آمار که از قبل بهتون گفتم (خوب روش فکر کنید، به تحلیل های دور از واقعیت نمره داده نمیشود)
• تسلط بر موضوع ارائه آمار گروهتون (در حد 5 الی 10 خط باید بتونید چکیده ای از موضوع آمارتون بنویسید)
و نهایتا خوب بخونید
ان شاءلله که امتحانتون رو خوب بدید
تو ماه رمضان هم به یاد این برادر گناه کارتون باشید
یاعلی