بسم الله

سلام!

توضیحاتی در مورد آزمون فیزیک داده خواهد شد! آزمون دو بخش عملی و تئوری خواهد داشت که در ادامه توضیحاتی در مورد هر دو بخش، به حضورتون عرض می گردد!!


بخش تئوری:

در بخش تئوری، یک آزمون حدوداً یک ساعته خواهید داشت که از مباحثی که در سر کلاس مطرح شده است یک آزمون کلاسیک گرفته­ خواهد شد که نتیجه­ ی این آزمون، نمره کارنامه­ ای شما را شکل خواهد داد. این آزمون از نظر عموم دانش آموزان، آزمون ساده ­ای خواهد بود و بیشتر بر مفاهیم ِ پایه­ ی موضوعاتی که یاد گرفته‌اید، خواهد پرداخت. بنابراین دانش ­آموزی که در کلاس حضور شادابی داشته و تمرین­ها را ( به نسبت کامل) حل کرده و جزوات را مطالعه کرده باشند، نگرانیِ خاصی برای آزمون نخواهد داشت.


مهمترین منابعی که مطالعه ­ی آن­ها توصیه می­شود، به شرح زیر است:


کتاب درسی آموزش و پرورش:

فصل 1 (تجربه و تفکر)

فصل 2 (اندازه ­گیری در علوم و ابزارهای آن)

فصل 8 (انرژی و تبدیل های آن)

برداشت‌هایی که خودتان از صحبت­هایی که در کلاس انجام می­شود برداشته ­اید!!

کاربرگ ها از شماره ۱ تا انتهای کاربرگ ۱۷.


یکی از نکاتی که برای تک تک اعضای گروه فیزیک اهمیت دارد، این است که همگی با آرامش، بدون استرس و شاداب سر جلسه حاضر باشید. نگران نمره نباشید. سعی کنیم که فضای روز آزمون را به فضای دوس داشتنیِ یادگیری تبدیل کنیم. 


بخش عملی:

هدف از بخش عملی آزمون، نه استخراج نمره، بلکه مهیّا کردن یک فضای درگیرکننده، چالش برانگیز و جذاب است که در حین آن تک تک ما می­توانیم خود را ارزیابی کرده و درک خود را در مورد مفاهیمی که کار شده است، سنجیده و با خود و دیگران مقایسه کنیم.


در آزمون عملی، موارد زیر جزو مهمترین اهداف و توانمندی­هایی هستند که در فعالیت­های طراحی شده نیاز هستند:

توانایی کار گروهی (تقسیم کار – مدیریت –گفت و شنود و ...)

توانایی طراحی آزمایش

توانایی انجام آزمایش به صورت صحیح و گردآوری داده ­ها

پشتکار در تکرار آزمایش و مشاهده - پردازش داده­ها

توانایی جسمانی!

توانایی ساخت ابزار


بخش عملی - که حدود دو ساعت و نیم به طول خواهد انجامید – از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌است. در یکی از بخش‌ها قرار است که آزمایشی را به دقت انجام دهید و نتایج آن را ثبت کنید. در بخش دیگری از آزمون، آموزش‌های کوتاهی به شما داده می­شود. سپس شما باید در زمان محدودی، وسیله­ای را بسازید و کارکرد درست آن را بسنجید. توضیحات بیشتر در مورد وسیله­ ای که باید بسازید را روز آزمون به شما خواهیم داد.


آزمون عملی به صورت گروهی برگزار خواهد شد. هر گروه از 4 نفر تشکیل می­شود که این نفرات را خودتان انتخاب خواهید کرد. تا روز قبل از آزمون زمان دارید که نفرات گرو‌ه را انتخاب کرده و تا ساعت 5 بعدازظهر در وبلاگ اعلام کنید. لزومی ندارد که اعضای گروه همگی در یک کلاس باشند و می‌توانند از کلاس‌های مختلف گرد هم آمده باشند. نفراتی که تا بعدازظهر یکشنبه اسامی‌ گروه‌های خود را تحویل نداده باشند به صورت تصادفی گروه‌بندی می‌شوند. دقت کنید که قرار است تمرین کنیم تا بتوانیم با نفرات مختلف بهترین نتیجه را بگیریم. سعی کنید از نظرات و توانمندی­های تک تک نفرات استفاده کنید. منطقاً در گروه بخشی از نظرات هر فرد پذیرفته خواهد شد و بخشی خیر. در گروه مهم این نیست که نظر چه کسی مورد قبول قرار گرفته است، مهم این است که بهترین تصمیم گرفته شود. طبیعتاً گفتگو و فکر کردن در مورد حرف­های هر کس بهترین راهِ رسیدن به تصمیم مشترک و درست­تر در گروه است.


هر گروه در روز آزمون وسایل زیر را همراه داشته باشد:

۱. قیچی

۲. چسب نواری

۳. کاتر

۴. خط‌کش (ترجیحاً ۳۰ سانتی)

۵. سرنگ بدون سوزن ۵ سی‌سی

۶. دو عدد قوطی فلزی نوشابه خالی

۷. دو عدد قوطی رانی خالی



راستی! تحویل پروژه مربوط به شاخص مصرف انرژی یادتون نره! هر کسی باید یک برگه آماده کرده باشه که سر جلسه امتحان ازتون می گیرن!

چیزایی که باید تو برگه تحویلی باشه شامل اینهاست:

۱. یه روی صفحه کپی آخرین دوره قبض گاز و برق.

۲. مساحت محل سکونت به متر مربع.

۳. پایینش مقدار مصرف برق و گاز این دوره بر اساس واحد ژول! [مقدار مصرف هر کدوم در قبض ها هست اما برق به کیلووات ساعت گفته شده ‌و گاز به متر مکعب، که شما با صحبتایی که تو پیاپی هست، می تونید به ژول تبدیل کنید].

۴. پایین ترش محاسبه شاخص مصرف انرژی خونتون: مجموع انرژی مصرفی خونه(برق + گاز ، به واحد ژول) تقسیم بر مساحت خونتون.

۵. پشت برگه هم لیست جاهایی که و وسایلی که دارن تو خونتون این انرژی ها رو به صورت های گوناگون مصرف می کنن.

.

موفق باشید!